7 veelvoorkomende communicatiefouten

Tijdens het communiceren met anderen ontstaan er regelmatig problemen. Dit komt over het algemeen vaker voor wanneer het gesprek via de telefoon wordt gevoerd, mede doordat dan een groot deel van onze communicatie wegvalt. Zoals iedereen waarschijnlijk al wel weet bestaat onze communicatie voor 20% uit verbale communicatie en voor 80% uit non-verbale communicatie. Dit terwijl de meeste mensen zich vooral focussen op de verbale boodschap. Niet zo vreemd dus dat het nog wel eens mis wil gaan. Vandaar dat we hieronder de meest voorkomende communicatiefouten op een rijtje hebben gezet.
  1. Teveel doordraven/doorpraten

    Iedereen maakt zich hier wel een schuldig aan: we willen teveel tegelijkertijd zeggen, zijn daardoor ietwat té enthousiast en draven daardoor iets teveel door. Dit allemaal zonder rekening te houden met onze gesprekspartner. Houd het dus iets beknopter, neem adempauzes en geef degene die luistert de ruimte om te reageren.

  2. Het niet reageren op wat de vorige spreker heeft gezegd

    Vaak zijn mensen zo gefocust op wat zij zélf willen zeggen dat ze helemaal vergeten te reageren op wat de vorige spreker heeft gezegd. Daardoor praten ze vaak langs elkaar heen en luisteren ze dus ook niet echt naar wat de ander zegt.

  3. Antwoord geven voordat je echt geluisterd hebt naar wat er gezegd wordt

    Vaak hebben mensen in hun hoofd al een antwoord geformuleerd en luisteren dan ook niet meer naar de rest van het verhaal. Het zal je dus niet verbazen dat het antwoord dan ook niet echt of maar gedeeltelijk aansluit op wat er gezegd.

  4. Het zelf invullen van wat er bedoeld/gezegd wordt

    Soms luisteren we niet echt naar wat er wordt gezegd, maar interpreteren we het zoals wij zelf denken dat het bedoeld wordt.

  5. Niet duidelijk formuleren wat je wilt zeggen

    Probeer altijd voor jezelf op een rijtje te hebben wat jij wilt zeggen en dit zo duidelijk mogelijk uit te spreken. Laat dus geen dingen weg, het is namelijk bijna onmogelijk voor anderen om te raden wat jij nu precies bedoelt.

  6. Woorden gebruiken die je verhaal niet versterken maar juist afzwakken of ondermijnen

    Wanneer je wilt dat iemand anders iets voor je doet begin dan niet met: ‘Zou je misschien……’ of ‘Wellicht vind je het geen goed idee maar…..’ Door dit te doen maak je jezelf zwakker en geef je dus je gesprekspartner de ruimte om je te ondermijnen of nee te zeggen. In plaats daarvan kun je beter direct zijn en aangeven wat jij wilt. Niemand zal je dit kwalijk nemen, mensen zullen dit eerder waarderen.

  7. Geen respect hebben voor je gesprekspartner

    Stel je bent iets aan het bespreken en midden in het gesprek krijgt je gesprekspartner een berichtje. Hij of zij pakt vervolgens zijn telefoon en begint te typen. ‘Ja, sorry ik moet hier echt even op reageren, maar ik kan wel twee dingen tegelijk hoor.’ Er gaan hier meteen meerdere dingen mis: geen oogcontact, je bent met je telefoon bezig en niet met je gesprekspartner, en je luistert niet. Natuurlijk voel je je op zo’n moment niet echt serieus genomen. Probeer daarom altijd afleiding te vermijden en zet desnoods je telefoon uit.

 

Een leuke, laagdrempelige workshops om deze fouten te laten verdwijnen